lipiec7

Dieta kopenhaska

dodano: 7 lipca 2011 przez Bella123456789


Dieta kopenhaska

(zwana też szwedzką albo 13-dniową) to prawdziwy sprawdzian silnej woli. Dostarcza zaledwie 500–900 kcal, czyli od jednej czwartej do połowy dziennego zapotrzebowania (dla przeciętnej kobiety to około 2000 kcal) i jest bardzo restrykcyjna. Nawet najmniejsze wykroczenie poza przewidziany jadłospis jest równoznaczne z przerwaniem diety. Kopenhaska jest odmianą diety niskowęglowodanowej i pozwala w niecałe dwa tygodnie zgubić nawet 8–10 zbędnych kilogramów. Jej nazwa wzięła się prawdopodobnie od opinii, że opracowali ją lekarze rządowego szpitala w Kopenhadze. Ale instytucja ta zaprzeczyła, że ma z nią coś wspólnego.

Jak się odchudzac? Dieta trwa 13 dni. W tym czasie jesz trzy posiłki dziennie: śniadanie – ok. godz. 8.00, obiad – między 12.00 a 14.00, kolację – najpóźniej o 18.00. Drugi i trzeci posiłek możesz zamienić kolejnością. Czternastego dnia zaczynasz już jeść normalnie. Jeśli dietę przeprowadzisz dokładnie według planu, rezultat powinien się utrzymać przynajmniej przez dwa lata, bo twój organizm przestawi się na nowy sposób przemiany materii. Oto szczegółowe zalecenia:

► W ciągu dnia możesz jeść wyłącznie produkty wyszczególnione w jadłospisie. Dzień zaczynasz najczęściej od kawy z kostką cukru, a pozostałe składniki diety to głównie chude mięso, jajka oraz sałata i inne warzywa. Od czasu do czasu jesz również produkty mleczne, zbożowe i owoce, ale tylko w niewielkich ilościach.

Powinnaś pić przynajmniej dwa litry niegazowanej wody dziennie. Nie tylko wypełni żołądek i częściowo stłumi głód, ale też poprawi trawienie. Wodę możesz doprawić sokiem z cytryny. Dozwolone jest również picie nieograniczonych ilości zielonej herbaty (bez cukru!).

Musisz ściśle trzymać się podanego jadłospisu. Absolutnie nie wolno ci podjadać między posiłkami (nawet jeden batonik czy lampka wina zniweczą cały efekt) ani zwiększać zalecanych porcji, np. zjeść dwóch kromek pieczywa zamiast jednej. Zabronione jest też żucie gumy oraz używanie soli. Można lekko doprawiać dania ziołami (mieszanki ziołowe z dodatkiem soli i innych substancji są niedozwolone).

Dietę stosuj dokładnie przez 13 dni – ani dnia krócej, ani dnia dłużej! W przeciwnym razie albo nie przyniesie spodziewanych efektów, albo odbije się na twoim zdrowiu (może doprowadzić do osłabienia organizmu).

Ważne wskazówki Aby uniknąć efektu jo-jo po zakończeniu diety, unikaj słodyczy i innych produktów bogatych w węglowodany (wyklucz przynajmniej potrawy z białej mąki).

Gdy skończysz się odchudzać, przez miesiąc zażywaj preparaty witaminowe, aby uzupełnić niedobory składników pokarmowych. Jedz też świeże owoce i warzywa.

Jeśli zdecydujesz się przerwać dietę przed szóstym dniem jej trwania, to ponownie możesz ją zacząć po upływie trzech miesięcy. Jeśli uda ci się wytrwać do końca, dietę możesz powtórzyć dopiero po dwóch latach.

Czy możesz ją stosować? To dieta wyłącznie dla zdrowych ludzi o wyraźnej nadwadze. Jeśli twoje BMI mieści się w normie, ale nie jesteś zadowolona ze swojego wyglądu (czytaj: chcesz zgubić 2–3 kg), raczej się na nią nie porywaj. Nie stosuj jej również w okresach wytężonej pracy, egzaminów, ważnych wydarzeń życiowych (np. tuż przed ślubem). Podczas jej stosowania możesz mieć problemy z koncentracją, bóle głowy, obniżony nastrój. Nie odchudzaj się systemem kopenhaskim, jeśli jednocześnie intensywnie ćwiczysz – może to być zbyt obciążające dla organizmu. Dieta jest absolutnie zakazana dla dorastającej młodzieży oraz osób z problemami zdrowotnymi takimi jak: cukrzyca. Chorzy na cukrzycę muszą unikać gwałtownych skoków stężenia glukozy we krwi. A duże odstępy między posiłkami sprzyjają gwałtownym spadkom poziomu cukru. Jeśli twoje wyniki badań krwi wykazały choćby drobne odstępstwo od normy, zrezygnuj z tej diety. choroby krążenia. Osoby z problemami sercowymi powinny unikać obciążenia organizmu, a dieta kopenhaska może je za bardzo osłabiać. miażdżyca. W tej diecie niemal codziennie je się jajka. Dlatego jeśli masz podwyższony poziom cholesterolu, nie powinnaś jej stosować. choroby nerek. Nadmierna ilość białka może powodować wzrost poziomu mocznika i kreatyniny. To z kolei może prowadzić do niewydolności nerek. problemy żołądkowe. Małe ilości jedzenia sprawiają, że organizm stara się maksymalnie wykorzystać pożywienie i niewiele wydala. Mogą cię więc męczyć zaparcia. osteoporoza. Mało nabiału oznacza ograniczone ilości wapnia. Raczej zrezygnuj z tej diety albo przyjmuj wapń w tabletkach. Jadłospis na 13 dni - Górą jajka! Dzień 1. - Śniadanie: kubek czarnej kawy, kostka cukru. - Obiad: 2 jajka na twardo, pół paczki gotowanego szpinaku lub brokułów, pomidor. - Kolacja: duży befsztyk, sałata z olejem i cytryną. Dzień 2. i 8. - Śniadanie: kubek czarnej kawy, kostka cukru. - Obiad: duży befsztyk, 1/3 główki sałaty z olejem i cytryną, duży owoc. - Kolacja: gruby plaster szynki (100 g), 2/3 szklanki jogurtu naturalnego. Dzień 3. i 9. - Śniadanie: kubek czarnej kawy, kostka cukru, mała kromka pieczywa (grzanka). - Obiad: pół paczki gotowanego szpinaku, pomidor, świeży owoc. - Kolacja: 2 jajka na twardo, plaster szynki, 1/3 główki sałaty z olejem i cytryną. Dzień 4. i 10. - Śniadanie: kubek czarnej kawy, kostka cukru. - Obiad: jajko na twardo, tarta marchew, małe opakowanie twarożku naturalnego. - Kolacja: sałatka owocowa (nie więcej niż 4 owoce), 2/3 szklanki jogurtu. Dzień 5. i 11. - Śniadanie: duża tarta marchew z cytryną. - Obiad: duża ryba z cytryną. - Kolacja: duży befsztyk, 1/3 główki sałaty i pół paczki gotowanych brokułów. Dzień 6. i 12. - Śniadanie: kubek czarnej kawy, kostka cukru i jedna grzanka. - Obiad: duszona pierś kurczaka, 1/3 główki sałaty z olejem i cytryną. - Kolacja: 2 jajka na twardo, duża marchew. Dzień 7. - Śniadanie: kubek herbaty bez cukru. - Obiad: kawałek chudego grillowanego mięsa, świeży owoc. - Kolacja: nic. Dzień 13. - Śniadanie: kubek czarnej kawy, kostka cukru i kromka pieczywa (grzanka). - Obiad: duszona pierś z kurczaka, 1/3 główki sałaty z olejem i cytryną. - Kolacja: 2 jajka na twardo, duża marchew.




Dodaj do:


Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy - zaloguj się lub załóż konto


Odpowiedzi moga dodawać tylko zalogowani użytkownicy - zaloguj się lub załóż konto


Nie ma jeszcze komentarzy - wyraź swoją opinię jako pierwszy